Beloved Fwenz

15 January 2011

Shisha jom..!!!!

Shisha memang familiar gile  sekarang ni ek. Macam best jer tengok orang-orang bershisha.,,bau pon cam sweet sangat ~ Even perempuan2 pon ramai jerk aku tengok bershisha nih. Mostly banyak tempat2 makan menyediakan Shisha sebagai alternatif menikmati tembakau, selain rokok. Eh jap, betulke Shisha pon guna tembakau?. 
Jawapan nye ialah YA, kawan2.. oke mari takot sekarangggggg!!!  :\

Shisha actually have been used for ages to reduce our stress,sort of rokok jugak la. Bentuk die macam paip air kuno yang macam ular plastik jual kat pasal malam tu heee, which is tabung panjang yang melekat pada gelas atau wadah plastik berisi air. Shisha sangatlah famous kat Arab Saudi dan Mesir tahu tak korang. Dekat Lebanon orang panggil shisha Narghile (pronounciation kene betul okey) , cakap orang putih pulak Hookah. Yang aku tak konpius nyer ramai sangat membe2 aku yang ajak aku shisha,..Diorang kata shisha ni terbukti lebih selamat dari rokok..and kalau perempuan tak manis merokok, but shisha pulak okay je... Betulke?? Hurmmmm..pikir jap

large pharaoh shisha.

shisha ni banyak flavour.
Kat Eastern shisha dikenali sebagai Hookah.

Lepas satu jam berpikir~
Sebenarnye kawan2, according to Arab News, experiment yang dibuat oleh Saudi Medical Journal of the Armed Forces Hospital di Riyadh, El-Alem, membuktikan!!!! cehh emo pulak. okay diorang membuktikan bahawasanya shisha, boleh menyebabkan kematian same sewaktu jugak lah dengan rokok nih..!!! OH NOOO.!! mari takot lagi sekali.!! 
Sebabnye, shisha actually increase heart rate and our blood pressure, and dia ganggu paru2 untuk bekerje. Paru2 mane kita boleh bagi cuti okayyyhh dia kene bekerja 24hours kalau tidak nanti kita kiokkk!!! Aku rase tak ramai yang tahu shisha ni ade gune tembakau jugak. Tembakau shisha dicampor dengan aroma buah dan sirap gula, pastu dibakar gunekan arang. And banyak orang fikir yang asap tembakau yang dibakar ni pulak ditapis oleh air,so dia punya effect tak kan masuk ke paru2,,yang masuk just asap kosong and clean, which selamat and tak bahaye. BUT,, (emo lagi), the fact is....asap air paip tu gak actually ade racun yang sama seperti asap rokok.


Selamat lah aku yang segila2 gila ni masih tak de keberanian lagi nak cuba stuff like shisha,.. And aku sayang sangat2 kawan aku,, so aku harap korang stop lah bershisha after tahu tentang fact nih.. Banyak lagi cara lain nak release stress kan,. contohnye melalak di dalam bilik air,  sepahkan bilik pastu kemas balik, or pergi bersukan..heeeeee


see..tetap tak manis kan untuk orang perempuan untuk bershisha~
-courtesy of google

No comments: