Beloved Fwenz

19 August 2011

Pimple go away.!!!!

Hi assalamualaikum. =)

Dalam gelora yang melanda jiwa plus kesibukan hidup aku yang teruk ini *padehal takdela sebuk mane; saje buat terok kan.haih T__T aku curi jugak mase untuk membuat entry kali ini.

Actually tugasan kali ini agak mencabar lah ye.haha mane tak nye that day (dah lame lah jugak) someone from facebook; known as adik Hasrul approach aku and claim yang dye minat giler dengan blog aku. i was like whoaaaa!!! terharu sampai menanges 3baldi wo. T___________T yela, aku rase macam blog aku LAME giler and bosan and tak ramai yang sudi membace coretan hati ini...wahhhhhh kau. but i really appreaciate him. thank you soooo much. Tapi, masalah sekarang ialah die request untuk aku buat entry pasal acne@pimple@treatment whatsoever lah kan.

Hai lah adik; wa manyak sensetip ini bab la. sebab kulit aku pon bukan lah flawless. aku nye kulit pon ade masalah pimple jugak aku akui. haha but it is a good thing sebab aku pon sentiasa explore care untuk bebas dari masalah nih, So aku nak share lah dengan adik Hasrul nih and the rest supaye kite same2 ley try and bersama2 ley dapat kan kulit yang cantik.clean and clear =)

Okay mari berkenalan dengan encik Acne dan encik Pimple.
Mesti korang ingat ACNE and PIMPLE benda yang sama kan. anda SALAH.
Pimple (jerawat) ----> 
terjadi bila kelenjar minyak mengeluarkan terlalu banyak minyak dan sebum di kulit terutamanya di muka , dada dan belakang iaitu kawasan yang mempunyai banyak bulu roma.
Kulit akan menjadi kemerahan jika radang terbentuk di sekeliling liang tersebut.
Lebih besar kawasan radang, lebih mudah terbentuk nanah dan akan meninggalkan parut jerawat.
Acne -----> 
sejenis masalah kulit tapi mengambil masa yang lama untuk terbentuk oleh bakteria2. Acne ni selalunye berlaku kat teenagers disebabkan perubahan hormon blablabla. So, even kulit sentiasa bersih setiap masa pon acne tetap bole terjadi.

Jom dengar sejarah hidup aku. Hahaha 
Okay mase sekola rendah sampai aku form3 en kulit aku flawless je suci dan murni taw; wuwuwu T__T 
tak payah citerlah budak2 opcos la kan.tapi budak2 sekarang pon aku tengok dah bersepah dah pimples.haishhhape nak jadikkk. So start aku masuk MRSM Beseri time form4; aku nye Acne problem start bermaharajalela and semakin terok sampai aku rase nak siat2 je kulit muka aku nih dengan pisaw.seyes teruk gilaaa.

haha ni macam terok sangat je.aku tak ingat laa tapi seyes muke aku terok.
Em agak penuh la muke dengan jerawat aku time tuh; macam aunty kat atas ni la kot *aunty pinjam muka sekejap. aku dah try macam2 product tapi macam takde effect je. Macam adik Hasrul ni kate dye da gune OXY tapi takde kesan en. Actually product tu memang kuat tapi tak sesuai dengan kulit lu la beb. Macam aku pon, jangan kate OXY, clean n clear, Safi, Biore, Shurah, Syahirah *jename sendiri, Neutrogena, Olay, semua tu tipu je aku rase.

But my solution; finally aku jumpa product yang sangat berkesan.

Tia Amelia - Pimple set
Actually depends on kulit taw. Sesetengah orang kate ubat ni kuat n kulit tak tahan.but actually dia depends kat kesesuaian kulit. Seryes lepas try set ni, pimple aku yang dulunye penuh satu muke tu kurang dengan effective nye!! Harga set ni aku beli after promotion RM94 *tapi kene beli satu set terosla plus Toner dye RM17.90.. So sekarang alhamdulillah kulit aku da okay sikit.adela pimple jugak lagi2 bila hormon aku unstable or nak period.sebab kulit aku memang senang nek pimple; plus aku selalu pakai make up kan.

Sebab tu encik manager a.k.a PAPA =p yang suke scan kulit aku perasan yang kulit aku tak rata sangat; semuanya ialah kesan pimple aku yang teruk dulu. And perangai aku yang gatal tangan; asal ade pimple aku nak picit; menyebab kan parut kat muka aku still ade dan tak berkesudahan =.="

A few care yang aku tahu untuk bantu selesaikan masalah pimple is :
# Jage pemakanan. Elakkan makan banyak oily food dan fast food. 

Say NO to KFC.!!!!
*memang tak mungkinlah kan.dah keje KFC opcos hari2 aku makan KFC. FAIL =.="
# Dapatkan rehat and tidur yang cukup. Macam aku yang suke berjage sampai pagi2 buta konon2 vampire never sleep nih. FAIL =.="
# Basuh makeup sebelum tido. Em kadang2 kalau balik keje tengah2 malam badan dah letih gila plus ngantuk dengan baju KFC tu pon aku tak sempat salin dah pengsan apetah lagi nak basuh makeup.malas gila. FAIL =.="
style jugak minah ni tido dalam iman daaaa
# Jangan picit jerawat sebab ia akan menambah kan radang and kulit akan jadi merah, so akhirnye kulit muka akan berlubang dan berparut. *ni la hobi aku FAILLLLL!!!!! =.="
# Banyak makan buah-buahan. Macam aku; aku selalu makan sebiji tomato fresh (tak dimasak) setiap hari =)

i love tomato. seyes sedap, lepas ni aku nak sebat tomato kat KFC pulak la; conpem besar2 punye .bagusnye idea aku.hahaha =)
# Facial sauna *aku beli kat Guardian seratus lebey je bole buat kat umah sendiri ~ tapi jangan buat selalu lah okay
# Minum banyak air masak
# Bersenam
# Takmo tension2.!! 
senyum sokmo deh =)

p/s : So adik Hasrul harap2 entry kali ini membantu lah okay .. hati2 lah pilih product yang sesuai dengan kulit adik. try lah gi pharmacy dulu and tanya pendapat pharmacist sebelum membuat pilihan. Good luck.!

14 comments:

Taufan Bin Ribut said...

facial sauna tu kalau yg banyak duit boleh lah kan.hahaha..

Entri Terkini :Tips untuk bangun sahur versi #haramjadah

Entri terdahulu :Kad raya vs Postman

Anonymous said...

pattlah jerawat naek.... gatal sgt2....

Syera Cullen said...

Ribut taufan : LOL beli sendiri kan jimat.

Ai cam kenal jek si anonymous nih.siap la.haha

Anonymous said...

kenal???? tak baek fitnah org....

fitnah itu lbh trk dari membunuh....

Syera Cullen said...

HAha siapa fitnah siapa sekarang. Cakap belakang2 bole la ANONYMOUS

Anonymous said...

cakap blkg???

Syera Cullen said...

Yela. Setakat guna name Anonymous pastu nak cop orang gatal. ur NAME Please??

daniel cullen said...

hahahaha... i am an anonymous... mmg gatal pun..... tak pts2 jerwt kuar... hahhaha

Syera Cullen said...

hah. u didnt even know me suka suki kate orang gatal. pffttt ~

daniel cullen said...

hahahaha... mmg gatal pun... kalu tak... tak kan dipicit jerawat tu....

dodi said...

ok so, first we go get this Tia Amelia - Pimple set then we go to KFC and order 24 pcs of chkn, then we go home...
we put that Tia Amelia on our faces then we eat KFC chkn then we go to bed.....
next morning we will be happier ..
oh yeah i forgot about that tomatoes
but how many kg we have to eat :\??
is that right????
:)

YAN said...

aku dari kecik tak penah ade jerawat..haha

Syera Cullen said...

HAHA i miss you dodi!!!

i should have known that u can create ur own story based on the picture. =)

Actually i eat tomatoes everyday, so if u go to carefour next time after u get back buy some of it for me; rather than ur orange. =)

haha.u're making me laugh, as always. =)
get back.i need you

Syera Cullen said...

Yan : untunglaaaaaaa ~